12. Boğaziçi Film Festivali’nde Abu Bakr Shawky ile “Boshporus Talks”
Anadolu Ajansı’nın (AA) Global İletişim Ortağı olduğu 12. Boğaziçi Film Festivali, Boğaziçi Kültür Sanat Vakfı tarafından düzenlenmektedir. Festival kapsamında gerçekleştirilen “Boshporus Talks” programına, Mısır asıllı ünlü yönetmen Abu Bakr Shawky konuk oldu. Etkinlik, Atlas 1948 Sineması’nda gerçekleştirildi ve Shawky’nin Cannes Film Festivali’nde büyük ilgi gören “Hesap Günü” (Yomeddine) filmi izleyicilere sunuldu. Film gösteriminin ardından, Shawky, yönetmen Elif Eda’nın moderatörlüğünde “Odaktaki Yönetmen” başlıklı bir söyleşi gerçekleştirdi ve deneyimlerini paylaştı.
Shawky, “Hesap Günü” filmiyle Cannes’da “Francois Calais Ödülü”nü kazandığını belirterek, filmin çıkış noktasının aslında 2007-2008 yıllarında çektiği bir belgesel olduğunu ifade etti. Bu deneyimden yola çıkarak, o dönemden biriktirdiği hikayeleri uzun metraj bir filmde işlemeye karar verdiğini açıkladı.
– “Filmde, Profesyonel Oyuncularla Amatörlerden Oluşan Karma Bir Kadroyla Çalıştık”
Shawky, filminde cüzzam hastası bir bireyin ailesini arama hikayesini basit ve etkili bir şekilde ele aldığını vurguladı. “Filmde profesyonel oyuncularla amatörlerden oluşan karma bir kadroyla çalıştık. Ana karakterlerimiz oyuncu değildi. Her filmde ünlü isimlerin olması beklenir ama bizde böyle bir durum olmadı. Karma bir kadro ile gerçekten güzel bir başarıya imza attık. Tüm süreç boyunca birlikteydik ve senaryo üzerinde sürekli çalıştık.” dedi.
Shawky, filmde rol almaları için insanları ikna etmenin önemli olduğunu belirterek, “Senaryoyu okuduğunuzda acı dolu bir film gibi görünebilir. Her şey karanlık ve zorlayıcı gelebilir. Bu yüzden insanları ikna etmek için ‘Acı ve ıstırap olmayacak, eğlenceli bir film olacak. Karakterin neşesi ekrandan seyirciye geçebilecek’ dedim.” şeklinde konuştu.
Filmin yapım aşamasında uzun süre fon bulmak için mücadele ettiklerini ifade eden genç yönetmen, “Aylarca fon bulmaya çalıştık, adeta bir öğrenci filmi yapıyor gibiydik. İkinci filmimizde daha fazla bütçemiz vardı ama bu defa devesi olan bir çocuğu anlatıyorduk. Deve yarışlarını duymuştum ve bunun hakkında bir film çekmeyi istemiştim. Deve yarışı daha büyük prodüksiyon ve bütçe gerektiriyordu. Bu nedenle birden yine kısıtlı bir bütçeye geri döndük.” şeklinde ekledi.
– “Cannes’a Gitmek Bizim İçin Çok Büyük Bir Olaydı”
Abu Bakr Shawky, Mısır’ın Oscar adayı olarak seçilen filmin Mısır’daki yankılarına dair de “Şaşırtıcı bir şekilde büyük ilgi gördü. Bağımsız filmlere destek veriyorlar. Filmimiz 3-4 ay boyunca sinema salonlarındaydı ve bağımsız sinema alanında en çok gişe başarısı gösteren filmimiz oldu.” dedi.
Bağımsız filmlerin yapım sürecinin oldukça uzun olduğunu belirten Shawky, “Filmi, kendi tutkunuz ve arzunuzla yapmanız gerekiyor. Fon bulma, çekim ve post prodüksiyon süreçleri yıllar alıyor. Çok iyi bir fikir olduğunda bile onun geliştirilmesi aylar sürüyor. Benim izlemek istediğim filmler genelde bağımsız yapımlar oluyor çünkü arkasında gerçek bir tutku görebiliyorsunuz.” şeklinde ifadelerde bulundu. Cannes’a gitmenin kendisi için çok büyük bir olay olduğunu ve oldukça ilginç bir süreç yaşadığını belirten Shawky, “Cannes gerçekten büyük bir festival. Küçük bir filmle orada olmak oldukça keyifliydi. Bu filmi yaparken elimizde hiçbir şey yoktu. Prodüksiyon şirketimiz benim evimdi ve herkes orada yaşıyordu. Tüm vaktimizi orada geçiriyorduk.” dedi.
Shawky, her sinemacının ‘daha iyi yapsaydım’ dediği şeyler olduğuna dikkat çekerek, “Sinemacılarla konuştuğumda bu durumun herkes için geçerli olduğunu duydum. Film yapmanın doğasında vardır. Her zaman geriye dönüp baktığınızda bazı şeyleri farklı yapmak istersiniz. Film yapmak uzun bir süreç ve filmi tamamladığınızda bambaşka bir insan oluyorsunuz. Farklı bir gözle bakma kapasiteniz artıyor.” ifadelerini kullandı.
– “Bir Film Setinde de Çok Fazla Şeyi Gözlemleyip Öğrenebilirsiniz”
Kahire’de siyasi bilimler eğitimi aldıktan sonra New York Tisch Sanat Okulu’nda film prodüksiyonu eğitimi alan Shawky, sinema eğitimi üzerine katılımcılara şu şekilde seslendi: “Film okuluna gittim ve teknik detayları öğrendim ama sinema yapmak için illaki okula gitmenize gerek yok. Çevrenizde doğru ortamı bulursanız, bu size büyük fayda sağlar. Sürekli bir fikir alışverişi olmalı. Film yapma süreci sürekli değişiyor ve farklı formlar alıyor. Bir film setinde çok fazla şeyi gözlemleyip öğrenebilirsiniz. Staj yapmak ve setlerde çalışmak size çok şey katacaktır.” dedi.
“Hesap Günü” filminde başrolleri Rady Gamal, Ahmed Abdülhafız ve Üsame Abdullah paylaşıyor. Mısır’ın Oscar adayı olan film, Cannes’da ana yarışmaya seçilerek Francois Calais ödülüne layık görüldü. Forbes Magazine tarafından uluslararası arenada en etkili 5 Arap yönetmen arasında gösterilen Shawky’nin 12. Boğaziçi Film Festivali’nde ikinci filmi “Hajjan” dünya prömiyerini Toronto Film Festivali’nde yaptı. Kültür ve Turizm Bakanlığı Sinema Genel Müdürlüğü’nün desteğiyle hayata geçirilen 12. Boğaziçi Film Festivali, Turkcell ve Türk Hava Yolları’nın ana sponsorluğu ve Türkmedya’nın ana medya sponsorluğunda gerçekleştiriliyor. Festival programına www.bogazicifilmfestivali.com adresinden ulaşılabilir.
KAYNAK: AA