Deprem Simülasyonu ile Farkındalık Yaratma Projesi

Deprem Simülasyonu ile Farkındalık Yaratıyorlar

Üniversitenin İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi (İİBF) bünyesinde, geçtiğimiz yıl kurulan bir ekip, Yönetim Bilişim Sistemleri ve Bilgisayar Mühendisliği bölümlerinde eğitim gören 6 öğrenciden oluşuyor. Takım kaptanı olarak görev alan İİBF Yönetim Bilişim Sistemleri Bölümü mezunu Şuranur Derin, 6 Şubat 2023 tarihinde meydana gelen Kahramanmaraş merkezli depremlerden etkilendikten sonra “deprem simülasyonu” fikrini ortaya attı. Bu fikirle harekete geçen öğrenciler, yaklaşık bir yıl süren titiz bir çalışmanın ardından “Anka Diriliş” adlı sanal gerçeklik simülasyonunu geliştirmeyi başardı.

Bu oyun, “deprem öncesi hazırlık”, “deprem anı deneyimi” ve “deprem sonrası yapılması gerekenler” olmak üzere 3 aşamadan oluşuyor ve 14 yaş üstü bireylere hitap ediyor. Oyuncular, olası afetlerden önce ve sonra yapılması gerekenleri sanal gerçeklik gözlüğü (VR) ile deneyimleme imkanı buluyor. Takım, geliştirdikleri bu oyunu, 5-8 Eylül tarihleri arasında Antalya’da gerçekleştirilecek olan “Afet Yönetimi” kategorisindeki TEKNOFEST yarışmasında sergilemeyi planlıyor. Takım, bu yarışmada birincilik kupasını kazanarak okullarına büyük bir başarı kazandırmayı hedefliyor.

Takım danışmanı olan İİBF Yönetim Bilişim Sistemleri Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Nur Kuban Torun, oyunun tasarımına başlamadan önce kapsamlı bir literatür taraması yaptıklarını belirtti. Torun, “Ardından ‘Unity’ adlı oyun motorunu kullanabilen öğrencilerle irtibat kurduk. Öğrenciler kendi aralarında düzenli toplantılar yaparak oyunu geliştirmeye başladılar.” dedi. VR dünyasının yeni ve az çalışılmış bir alan olduğunu vurgulayan Torun, öğrencilerin bu teknolojiyi öğrenme konusunda büyük bir çaba sarf ettiğini ifade etti. “Çeşitli platformlardan Unity’i öğrenerek uygulamaya geçtiler. Yaklaşık 1,5 aydır oyunumuz hazır durumda.” şeklinde ekledi.

“Sözlü Eğitim Vermek Yerine Deneyim Yaşatmak İstedik”

Torun, Türkiye’nin bir deprem ülkesi olduğunu ve insanlara bu konuda farkındalık kazandırmayı amaçladıklarını belirtti. Çoğu kişinin depreme dair yeterli bilgisi olmadığını vurgulayan Torun, “Sözlü eğitim vermek yerine deneyim yaşatmak istedik. Bunu en iyi şekilde VR ile gerçekleştirebiliriz. VR ile hem görsel hem de işitsel deneyim sağlıyoruz. Eğer uygun eldivenler giyersem, dokunma hissini de yaşayabilirim. Tat ve koku duyusuna yönelik çalışmalar da mevcut.” ifadelerini kullandı. Torun, sanal gerçeklik gözlüklerinin düşük maliyetli ve taşınabilir olduğunu, gelecekte uygulamayı daha da geliştirmeyi hedeflediklerini de sözlerine ekledi.

Takım kaptanı Şuranur Derin, sanal gerçeklik oyunlarının farklı bir kodlama sistemine sahip olduğunu belirtti. “İşe kodlamayla başladık. Daha sonra grafik ve sistem tasarımı gerçekleştirdik. 14 yaşının altındaki çocuklar depremlerden etkilenebileceği için, hedef kitlemizi 14 yaş üstü bireyler olarak belirledik.” dedi. Derin, proje sürecinde amaçlarını, hedeflerini ve geliştirme aşamalarını içeren detaylı bir rapor hazırladıklarını ve bu rapor ile 89 puan alarak finale kaldıklarını belirtti. “İnşallah birinci olacağız.” dedi. Oyunu deneyimleyen Diş Hekimliği Fakültesi personeli Kübra Gümrah Filoğlu ise, kumandaları kendi uzvu gibi kullanabildiğini ve bu sayede depreme dair önemli bir tecrübe kazandığını ifade etti.

KAYNAK: AA